15.09.2024 r. godz. 18:00 w Kościele pw. Św. Jadwigi Śląskiej w Poznaniu, ul. Cyniowa 15
LUTEDUO PLUS
Anna Kowalska – gitara barokowa
Anton Birula – teorba
Alisa Birula – organy
Program:
Felix Mendelssohn (1809 – 1847)
Preludium i fuga G-dur Op.37
Santiago de Murcia (1682 – 1740)
Marionas
Folias Galegas
J.S.Bach (1685-1750)
Sonata triowa e-moll BWV 528 – cz.III Un Poco Allegro
Gaspar Sanz (1640-1710)
Tarantellas
Canarios
J.S. Bach – Antonio Vivaldi (1678 – 1741)
Concerto in d minor BWV 596
Antoine Forqueray (1671-1745)
La Clement
Le Carillon de Passy
La Latour
La Debreuil
La Buisson
J.S.Bach (1685 – 1750)
Jesus bleibet meine Freude BWV 147
Opis:
Wyjątkowym akcentem tego programu jest muzyka na gitarę barokową, teorbę oraz organy. Ta szczególna kombinacja kameralna rozkwitła w całej Europie ponad dwa wieki temu. Niski rejestr teorby pięknie mieszał się z wysokim rezonansem gitary barokowej, a organy były wszechobecne jako instrument kościelny oraz często występujący w muzyce solowej i kameralnej. Gitara barokowa i teorba pierwotnie pomyślane jako idealne instrumenty akompaniujące, były często używane w połączeniu w grupie basso continuo, która w naturalny sposób łączyła te instrumenty. Sztuka akompaniamentu basso continuo i umiejętności improwizacyjne posiadane przez większość muzyków były żyzną glebą dla sztuki spontanicznego tworzenia muzyki. Często znajdujemy muzykę na instrumenty z rodziny lutni i gitarę barokową w opracowaniu na inne instrumenty lub nawet zestawy instrumentów. Można sobie łatwo wyobrazić, że duża część utworów, które napotykamy, daje dużą swobodę wykonawcy, pozwalając mu nawet stać się w pewnym sensie współautorem.
Pracując nad tym programem staraliśmy się odtworzyć spontaniczną atmosferę tkwiącą w muzyce, która była codzienną praktyką czasów baroku. Instrumentarium, którego używamy pozwala nam wykonywać utwory w nowej odsłonie.
Organowa część programu przedstawia liryczne nawiązanie Mendelssohna do geniuszu Bacha, łącząc romantyczną wrażliwość z barokową strukturą. Chorał „Jesus bleibet meine Freude” w ponadczasowym opracowaniu J. S. Bacha z kantaty „Herz und Mund und Tat und Leben” w nowej odsłonie transkrypcji organowej Anny Kowalskiej.
Żywiołowa adaptacja koncertu d-moll Vivaldiego, dokonana przez Bacha, ukazuje mistrzostwo kompozytora w łączeniu barokowej wirtuozerii . To dzieło zachwyca dynamiką oraz precyzyjnym dialogiem między instrumentami, co znajduje swoje odzwierciedlenie w aranżacji organowej Bacha lecz na inne sposoby, właściwe organom.